Ikke
de helt store tingene som skjer på en overfart som fra Cape York til Darwin.
En
del skipstrafikk i retning av Torresstredet og vi blir stadig flydd over av
Australsk Customs som høflig tar kontakt på VHF og skal ha våre data for båt,
nasjonalitet, ”last port of call” og ”next port of call” etc. En kveld ble vi
også kontaktet av et Customs skip i samme ærend.
En
natt hadde vi riktignok en pussig hendelse som vi nesten ikke trodde var mulig,
langt
ute i Arafurasjøen.
Slepegeneratoren
vår ladet ikke helt som den skulle og ved nærmere ettersyn viste det seg at en
”sea-snake” (orm) på omkring en meter hadde tvinnet seg godt fast til
propellen (bildet av slepegeneratoren er tatt på dagtid og uten slange). Slanger langs Australias kyster er ikke akkurat noe vi verken ønsker
å ta om bord som passasjer eller ta i med bare hendene.
Når
vi seinere har undersøkt dette nærmere så viser det seg at man så absolutt skal
holde fingrene unna. De kan være veldig giftige.
Men
vi fikk den etter hvert løs fra propellen ved hjelp av båtshaken.
Mest
sannsynlig var den blitt drept i runddansen med propellen eller i hvert fall
veldig svimmel, for den virket ganske så slapp når den gled ned i vannet igjen.
Vi
tar ofte med blindpassasjerer på overfarter, men vi må vel si at vi liker bedre
fugler enn slanger i denne sammenheng.
Det
siste strekket mot Darwin går gjennom Van Diemen bukta, en passasje på rundt
80nm med et sund i begge ender. Det er store tidevannsforskjeller i dette
området og det medfører også mye tidevannsstrøm, særlig i de trange passasjene.
Sent
på ettermiddagen seilte vi inn gjennom det første sundet, Dundas-stredet,
sammen med to australske seilbåter. Etter en stund tok de kontakt på VHF’n og
vi fikk mye bra informasjon om beste rute i forhold til strømmene.
Vi
hang oss på og seilte sammen med dem hele natta og også det siste strekket inn
til Darwin hvor lokalkunnskapen også kom oss til hjelp med en fin ankerplass
bak en stor sandbanke som kommer tilsyne ved lavvann.
Alltid
like godt å komme i havn og ankre etter en lengre overfart.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar