torsdag 10. juni 2010

Askesky

Vi har flyttet oss ut til Ihla Grande og sist natt lå vi i ei bukt på nordsida av øya. Litt mørk og dyster med høye skogvokste fjell rundt.
Da vi tidlig i dag morges våknet og kikket nordover mot fastlandet, så vi bare en stor, svart røyksky. Røyken kom fra et stort lasteskip som lå for anker utenfor bukta. Det var adskillig mer røyk enn bare eksos fra motorene, stor svart sky. Men heldigvis avtok den etter hvert. Da vi gikk ut på dekk litt senere, viste det seg at det lå et sotlag over hele båten.
Det var bare å gå i gang med bøtte og svamp. Da askeregnet ikke ville gi seg helt, lettet vi anker og flyttet til ei annen bukt på nordøstsida av øya. Underveis seilte vi gjennom store flak med aske som fløt i overflata. Så det er visst ikke bare nordeuropa som sliter med askeskyer, selv om denne var mer lokal.
Bukta vi ligger i nå heter Saco do Céu og for dem som har lyst til å se nærmere på Google Earth hvor vi er, så er posisjonen 23.06.56S og 044.12.81W. Her blir vi liggende noen dager til en kaldfront med nedbør og vind har passert.
I hjemlige farvann går vel Færderseilasen av stabelen denne helga og vi ønsker Kim og kameratgjengen lykke til i regattaen.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

3 kommentarer :

1. trollsås: han var på God morgen norge på TV 2 i går. 950 til start. litt mye regn i helga. Sikkert passe med vind...det er vel det som teller.

2. Travle dager - rekker så vidt innom siden deres - vi følger med. Her er forberedelsene i full gang og tiden går fort. Regner avreise mellom 27 og 30 juni :)

3. Tilbakemeldinga fra andre som så oss var at vi tok oss atskillig bedre ut på Nitimen enn på go morgen Norge..