Videre
vestover fra Komodo i det som kalles Vestre Nusa Tenggarra er det mulig med dagsetapper og nattankringer. Ikke bare
for å slippe nattseilas, men mange steder langs kysten av øyene er det mye
fiskeredskap i vannet som er vanskelig å oppdage nattestid.
Vi
finner gjerne ankringsplasser utenfor små landsbyer. Så fort vi blir oppdaget
på vei inn til ankerplass strømmer det på med små utriggerkanoer fulle av
unger.
Blide
og glade unger, men litt i overkant mye tigging. Vi har med en del småsaker som
vi gir til unger, men når det er mellom 15 og 30 stykker i hver landsby så
går
vi fort tom. I landsbyen Kilo ga vi dem noen pepperkaker som vi hadde liggende,
men det ble for spesielt for de fleste av dem. Det ble fort mye pepperkaker i
vannet i stedet.
Og
ikke minst alle de små fiskebåtene eller rettere sagt utriggerkanoene med ”to
støttehjul”. Noen veldig små som padles eller seiles med et enkelt seil andre
litt større og med ”snøfresermotor” rigget på et stativ oppe i kanoen og med en
lang aksel med propell i enden, hengende langs båtsida. Og de går ganske fort.
Som
vi har skrevet før så er Indonesia et stort land. Vi finner å lese at det er
rundt 300 forskjellige etniske folkegrupper og med ikke mindre enn 580
forskjellige språk og dialekter. Det offisielle språket heter Bahasa Indonesia
og skal være tilnærmet Malayisk, men for oss er språket her så absolutt en
utfordring. Ute på småøyene er det svært få som snakker engelsk så det er det
internasjonale kroppsspråket som må fram.
Indonesia
ble selvstendig stat i 1949, men først i 1999 ble det første demokratiske valg
avholdt. I dag regnes landet som verdens tredje største demokrati etter India
og USA.
Som
vi har sagt før så kryr det av mopeder/lette motorsykler her og de fleste er av
god standard. Det viser seg at det er gjennomført en ordning med avbetaling /
leasing som gjør at de fleste får anledning til å skaffe seg ganske bra
kjøretøyer.
Nå
brukes de jo til alt mulig. Noen ganger er det vanskelig å se sjåføren på grunn
av alt han har pakket på mopeden. Andre ganger ser vi hele familier på utflukt
på en moped – mor, far og minst to unger. Og som regel bare de voksne som har
hjelm.
Et
annet transportmiddel som er mye brukt er ”Ben Hur”-taxi eller Ferrarri’er (med
1hk) som de lokale sier. Det er små kjerrer som trekkes av en liten hest. Noen
av kjerrene er overbygd og med benker til å sitte på og andre mer for transport
av varer. Det er egne holdeplasser for disse i landsbyene hvor de står på rekke
og rad og vi har sett kjerrer med 7-8 passasjerer. Stakkars hest sier vi.
Vi
har kommet til Lombok for en siste bunkring før vi setter setter kursen
nordover. Øya er nesten rund og ikke stort mer enn 7 mil tvers over. Men allikevel har den drøye 3mill innbyggere.
Vi merker at vi er i en atskillig mer turistifisert del av Indonesia.
Her ligger hotellene og resortene på rekke og rad langs kysten.
Men etter en
liten rundtur med bil i området så skal vi ikke så langt unna før dagliglivet
går sin vante gang.
Men
det er mye aktivitet. Det bygges både det ene og andre, også veier og det meste
skjer ved håndkraft. Vi kjørte i dag et lite stykke langs et elveleie som er
nesten uttørket nå i den tørre sesongen. Her henter mannfolkene elvestein og
bærer denne opp til landsbyen. Så tar kvinnene over og sitter og knuser disse
steinene med hammer ned til forskjellige størrelser, fra grovpukk og ned til fin
singel. Disse haugene ligger langs veikanten, tilsalgs for den som går med
byggeplaner.
Men
det skaper jo mye sysselsetting.
Ellers
alt bra om bord. 30 grader i det klare og fine vannet og når sola steiker så
kjennes til og med det friskt.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar