Når vi nå fullastet forlater Puerto Williams med kurs for Puerto Montt, vil det gå mange uker før vi igjen kan gå på handletur.
For å seile i Chilenske farvann må vi ha en seilingstillatelse, såkalt Zarpe, med detaljert rute som må godkjennes av Armadaen først. Det er nemlig ikke overalt de tillater utenlandske båter å seile. Zarpen gjelder for kun en tur og den vi nå har fått gjelder fra Puerto Williams og til Puerto Montt, 1300nm nordover langs Chilekysten.
Armadaen er veldig fokusert på hvordan vi er utrustet, både når det gjelder båt, sikkerhetsutstyr, matbeholdning, drivstoff- og vannbeholdning etc.
På mange måter er det bra, for de forsikrer seg bare om at alle som ferdes her er mest mulig selvhjulpne.
I tillegg må vi rapportere vår posisjon daglig, i utgangspunktet morgen og kveld, enten via VHF, HF eller pr. mail. Og hvis man får problemer så har de da også siste posisjon som utgangspunkt for å lete.
Området vi nå seiler inn i er særdeles tynt befolket. Første bosetting, Puerto Eden, finner vi først når vi er halvveis. Erfaring fra andre seilere tilsier at bare denne første delen fort kan ta en måned eller mer. Men det som vil være mest avgjørende for vår fremdrift er været og det skifter fort her.
Vi kommer til å legge inn blogginnlegg underveis. Men mange av stedsnavnene er ukjente og antagelig vanskelig å plassere uten godt kartverk. Derfor vil vi jevnlig legge inn posisjonsrapporter under linken til høyre så det går an å se hvor vi befinner oss.
Bilder får vi dessverre ikke lagt inn fordi vi antagelig ikke får tilgang til internett før vi er i Puerto Montt.
Det er heldigvis plenty med ankringsplasser langs ruta og vi regner derfor med å forflytte oss stort sett bare på dagtid. Uheldigvis så tilsier de normale værforholdene at det blir en del både motvind og motstrøm og derfor mye motorkjøring.
En av de største utfordringene er da også dieselforbruket og tilgang på diesel. I Puerto Eden, som ligger halvveis, kan man være heldig å få kjøpt diesel. Men de får forsyninger bare hver 4. uke og hvis de er tomme så kan det bli en stund å vente.
Hele strekningen består av et mylder av fjorder, sund og øyer. Alle seilere vi snakker med har den blå ”Patagoniabibelen”, en pilotbok som et italiensk ektepar har brukt over 10 år på utarbeide. Her er det flotte, nøyaktige håndskisser og havnebeskrivelser for mer enn 400 ankringsplasser, men dette er allikevel kun et lite utvalg av det som finnes i dette området.
Det gleder oss og det skal bli veldig spennende å utforske en bitteliten del av dette enorme området i ukene framover.
Lykke til !
SvarSlettGod tur nordover. Blir spennende å følge med dere videre. Håper dieselen venter i Puerto Eden :)
SvarSlettGo tur oppover!
SvarSlett