Det
var blikkstille da vi seilte ut fra Nongsa Point i grålysningen og vestover i
Malakkastredet. Men det gikk ikke en time engang så dro det seg til med et
kraftig tropisk torden- og regnværsområde og naturligvis vindøkning - ”midt i
trynet”. Og det skulle holde seg i flere timer, dessverre.
Det
er til enhver tid hektisk skipstrafikk gjennom stredet og ikke minst alle skip
som ligger på vent for lasting eller lossing ved de forskjellige terminalene i
området.
På
det meste plottet vi inn over 1000 fartøyer i en radius av 20-25nm rundt oss
ved hjelp av AIS’n.
Mange
av dem for anker naturligvis, men også mange som seilte gjennom stredet og på
kryss og tvers inn mot de forskjellige laste- og losseområdene rundt Singapore.
Og i tillegg som sagt mange mindre lastefartøy, flere taubåter med slep og
fiskebåter uten AIS. Så her nytter det ikke å sove i timen.
Malakkastredet
har, som mange andre godt traffikerte kyststrekninger, såkalte
separasjonssoner. Det vil si at det er områder og seilingsretninger som skal
benyttes, omtrent som på en motorvei.
Men
så kommer utfordringen. Vi skal krysse denne 6 felts motorveien i rushtiden i
kuling, regn, god skvalpesjø og dårlig sikt.
Så
her ble det full konsentrasjon av oss begge. Det skal navigeres og holdes
utkikk samtidig som kartplotteren med alle AIS-markeringene skal overvåkes og
ikke minst følge med på radaren for å fange opp de som ikke gir AIS-signaler og
som allikevel kanskje er på kollisjonskurs med oss.
Vi
kom oss helskinnet over på Singaporesiden og fulgte sundet på vestsiden
nordover mot Jahor Bahru og marinaen Danga Bay på Malaysiasiden som også er
definert som ”Port of Entry” så vi kan
få sjekket inn i Malaysia.
Singapore ligger på en øy med et par fastlandsforbindelser og marinaen vi ligger i er i sundet på nordsiden av selve Singapore-øya.
Marinaen på bildet er Raffles Marina på Singapore-øya som vi passerte på vei inn i sundet.
Nye bilder fra Indonesia er lagt ut under Fotoalbum på høyresida.
Nye bilder fra Indonesia er lagt ut under Fotoalbum på høyresida.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar