
Den
siste, Penang Second Bridge, eller på lokalspråket Jambatan Kedua PsulauPinang, er hele 24km lang, bygget og finansiert av China. Den vil stå
ferdig i november i år.
Vi
fikk gleden av å seile under dem begge på vei nordover i sundet mellom Penang
og fastlandet.
Men
vi var glade for at vi ikke valgt å seile inn etter mørket frembrudd dagen før,
for utrolig nok så er skipsleia, også under broene, full av fiskeredskap. Det
var neimen ikke lett, selv i dagslys, å komme seg gjennom sundet uten å rote
seg borti alle garna.
Vi
fant etterhvert en ankerplass like ved fergeterminalen. Ja, for selv om det er
to broer så går det også 2-3 bil- og passasjerferger over sundet hele dagen. Så
her er det trafikk.
Det
er mye verftsindustri og havnevirksomhet på fastlandssiden så det ligger til
enhver tid flere skip ankret i den nordre delen av sundet. Disse trenger stadig
å få fraktet folk fram og tilbake og taxibåtnæringa har tydeligvis gode tider.
Vi
benyttet oss også av taxibåtene i stedet for å finne en trygg plass for
gummibåten inne ved land, midt i byen.
Georgetown
er også en såkalt World Heritage Site med både en ”Little India”- og en
”China-town”- bydel.
Der
hvor vi kom inn med taxibåten er det et boligområde, bestående av treskur, bygd
på peler ut i vannet og for å komme inn til selve byen så må vi gjennom denne.
Det er blitt såpass mye trafikk på
plankegaten opp til byen at beboerne som bor inntil denne delen har sett sitt
snitt til å drive litt småhandel rett fra stuedøra.
Georgetown
viste seg å være riktig så hyggelig, særlig den Indiske delen faktisk. Og byen
er også kjent for sin ”Street Art”, gatekunst, og rundt omkring i hele byen
finner vi forskjellige former for kunst som liver opp gatemiljøet og er
populære mål for turistene. Det finnes faktisk egne kart som viser hvor man kan
finne dem.

Egne
markeder for alle mulige slags matvarer, mye av det vi ikke aner hva er.
Kjøttbutikker og ferskvaremarkeder som kanskje ville fått Næringsmiddeltilsynet
hjemme til å løfte litt på øyebrynet, men som er helt vanlige her.
Ikke
alle spisesteder fristet like mye når vi ser at innehaverne sitter med en
vannslange i rennesteinen og tar oppvaska etter gjestene.
De vi prøvde fikk oss til å føle at smaksløkene ble lettere brunstekte. Og
lokalbefolkningen på de indiske restaurantene ga oss en annen oppfatning av hva
begrepet ”fingermat” egentlig går ut på.
Men for all del, mye god mat.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar