mandag 4. april 2011

Golfo de Penas

På vei nordover må vi over Golfo de Penas for å komme til den nordre delen av den chilenske skjærgården. Dette er ei stor åpen bukt ut mot Stillehavet og deretter et stykke utaskjærs før vi kan igjen kan gå inn i skjærgården på nordsiden. Totalt en åpen strekning på rundt 140nm.
Den åpne bukta står det respekt av og den er beryktet både av skipstrafikken og seilere. Inne i bukta er det mellom 45 og 120m dypt og bare 50nm utenfor er havdypet 3600m. Her kommer de store Stillehavsdønningene rullende inn og bygger seg opp når de møter grunnere vann. Det blir fort rotete sjø når det blåser og det gjør det mye i dette området.
Leif trådte igjen til og sørget for et drøyt døgn med sydvestlige vinder og det var det som skulle til for at vi kom oss greit over og opp i fjordene igjen. Selv med 3 rev i storseilet og bare en liten flik av genoaen ute så gikk det jevnt i 7-8knop i flere timer i den halvgrove sjøen som hang igjen etter et kraftig nordavær på morgenen før vi dro.
Både vær og temperatur gjorde at det kjentes godt å ta på seg overlevelsesdraktene gjennom ettermiddagen og natten.
Midt på dagen i dag tok vi østover inn i Bahia Anna Pink og gikk et stykke inn i fjorden før vi fant en fin ankerplass i en caleta.
Siden vi forlot Magellanstredet har vi sett kun en seilbåt og det var en franskmann på vei sydover i Sarmientokanalen. Nå dukket det plutselig opp to andre båter som også skulle over golfen samtidig som oss. Selv om vi ikke så stort til hverandre hadde vi VHF kontakt et par ganger og det er jo hyggelig.
Opp gjennom fjordene lenger syd har delfinene daglig fulgt oss og noen sjøløver, sjøfugl og noen pingviner, men ellers ganske lite fugle- og dyreliv.
Men ute i golfoen var det straks mye sjøfulg og litt lenger nord passerte det like ved båten noe vi mener må ha vært spekkhoggere, ut i fra ryggfinnene.
Og vi har vel aldri sett så mye skyer etter hvalblåst som inne i Bahia Anna Pink. Noen av dem var ganske nær båten også og fontener i alle retninger. Her er det tydeligvis mer dyreliv igjen og det er bra.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 kommentar :

1. For 17 år siden hadde jeg gleden av å krysse Golfo de Penas med MV Puerto Eden. Vi hadde en praktfull overfart med gyllen kveldssol på de spisse klippene ved Taitao-h.øya og helt til den gikk ned over det rullende Stillehavet i vest. En helt fantastisk opplevelse, forstår at det er farlig farvann nær kysten, vi observerte brenningene fra sikker avstand. Øde og vilt ! Her er du garantert å slippe junkmail i postkassa di. Neste dag krysset vi i Chonos-arkipelet, også temmelig øde.Turen kan anbefales på det sterkeste !