fredag 24. september 2010

Rio de la Plata

Vi sjekket ut hos Prefectura og forlot Piriapolis med kurs videre innover i Rio de la Plata med byen Colonia del Sacramento i Uruguay som mål.
Rio de la Plata betyr egentlig sølv-elven på grunn av de store sølvforekomstene lenger opp i elvene innenfor. Mer feilaktig navn er vel vanskelig å finne. O'Boy-elva hadde vært mer dekkende på grunn av det sjokoladebrune vannet.
Det meste av den 160nm lange seilasen inn til Colonia foregikk med vanndybder under 10m og store områder med under 5m som det er greit å holde seg unna. Man vet aldri hvordan bunnforholdene forandrer seg med vær og strøm.
Så viser da også kartet at det har vært mye dramatikk i området opp gjennom årene. Vi har vel aldri sett så mye avmerkede skipsvrak på et kart noen gang. Et av de mest kjente vrakene er Admiral Graf Spee, det tyske panserskipet som ligger like utenfor havneinnløpet til Montevideo. Den 17. desember 1939 valgte kapteinen å senke skipet selv for å spare livet til sitt mannskap fremfor å gå i kamp med de allierte forfølgerne som var overlegne i antall og styrke. Deler av skipet stikker fortsatt opp over vannflaten.
Rio de la Plata har også stor skipstrafikk ut og inn til Buenos Aires og alle de andre byene i elvedeltaet rundt. Nattseilasen ble en god repetisjon i tolkning av fyr og lykter i forbindelse med de forskjellige skipsledene, vrakmerkinger samt holde styr på skip som kom og gikk i alle retninger. I Europa og de fleste steder ellers i verden gjelder sjømerkesystemet IALA-A , mens på det amerikanske kontinent og i enkelte land i Asia gjelder IALA-B. Det vil i praksis si at lateralmerkene har motsatt betydning og her gjelder prinsippet om "red right when returning".

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar