onsdag 19. november 2008

Motortrøbbel


Etter at vi forlot saltbyen Torrevieja dro vi innom byen Santa Pola , som har et av de flotteste havneanleggene vi har sett til nå, hvor vi fylte diesel.
Deretter hadde vi egentlig tenkt oss en overnatting for anker like ved Cabo de la Noa, som ligger rett inn for Ibiza.
Men vi kommer nå etter hvert inn i mer ustabile værområder og slo derfor ankerplanene fra oss. Kursen ble satt mot Dénia, like nord for odden. Vi fikk en frisk nord-østlig vind midt i mot ved runding av odden og måtte gå for motor.
Så skjedde det alle frykter; turtallet på motoren sank plutselig. Den kom seg igjen, men det gikk ikke lenge før det skjedde på nytt. Første tanke var skitt eller vann i dieselen. Selv om vi alltid bruker trakt som skiller ut både vann og smuss når vi fyller diesel, kunne det jo være litt ”gammel moro” på tanken allikevel.
Allikevel, rett ned og sjalte over til det andre filteret (vi har en løsning med doble Racor-filtre, nettopp med tanke på dette), men etter en stund skjedde det igjen og motoren stoppet. Så var det å bytte ”finfilteret”, men heller ikke dette hjalp. Fikk ikke diesel fram.
Sjøen var som den pleier ved slike odder, litt rotete men heldigvis ikke mer enn et par meter bølger. Vi har jo heldigvis seil og kunne nå konsentrere oss om å seile oss klar av land.
Neste sjekksted var tilførselen fra tanken, og jo, her var problemet. ”T-nippelen” på toppen av tanken som danner overgangen fra stigerøret og til innsugsslangen var tett. Når skittproppen ble fjernet, startet heldigvis motoren igjen og gikk som en klokke.
I mellomtiden var det blitt mørkt, men vi kom oss greit det siste stykket til Denja og fortøyde ved dieselbrygga ved halv ni tiden på kvelden. Godt å slippe å gå inn i fremmed havn i mørke og kun for seil.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar