lørdag 6. februar 2021

Tilbake i Norge

Tirsdag 30. 2017

Å seile Kilico den siste etappen hjem til Norge ville vært et prosjekt som ville tatt ca. ett år og etter mange vurderinger endte vi på valget med å shippe Kilico tilbake til Europa.                    

Vi fikk derfor booket transport med lasteskip med  opplasting i Phuket-området i Thailand første halvdel av april 2017.

I midten av mars dro vi ned til Langkawi for å klargjøre Kilico, både for turen opp til Phuket og for transporten nordover.

Som før var det klimamessig en brå og brutal overgang da vi landet på Langkawi.

Vi hadde jo vært nede og sjekket et par ganger siden vi la Kilico i opplag i slutten av november 2013 og og som sist ventet det oss en stor rengjøringsjobb.




Men etter noen dagers vask, polering og stoffing var vi klare for å bli løftet på vannet. Vi la oss i Royal Langkawi Yachtclub en drøy uke for å gjøre de siste forberedelsene.

Endelig tidspunkt for lasting på skip i Phuket ville vi ikke få før en til to dager i forkant og vi måtte derfor være i Phuket-området rundt 1.april. 

Siden vi måtte påregne noe ventetid seilte skipperen derfor alene de drøye 150nm opp til Phuket og admiralen tok fly fra Langkawi tilbake til Norge.        

     

                                                                                          


Vel framme i Phuket gikk det, som vanlig, 
et par dager til innsjekking og jeg fikk også kontakt med shipping-agenten og gjennomgang av detaljer rundt opplastingen.

Skipet som skulle ta Kilico tilbake til Europa var i rute og lasting ville foregå i rom sjø et stykke nord for Phuket og man måtte være der når det kom.


                                        

En siste natt for anker i opplastings-området med fjerning av alle seil etc. og de siste klargjøringene for den lange turen.

Selve opplastingen gikk greit. 
Et stort crew fra selskapet stilte opp og tok seg av alt som angikk selve lastingen. 





Kilico ble plassert i en krybbe som ble sveist fast til dekk og stroppet i alle bauger og kanter for å kunne tåle evt. dårlig vær underveis.

Skipperen ble fraktet inn til land med lettbåt sent på ettermiddagen og da var det bare å finne seg et hotell for natten. 

Avreise med fly tilbake til Norge dagen etter og sette seg og vente til Kilico skulle komme.





Endelig havn for lossing ble etter hvert Rotterdam og i slutten av mai. 

8 uker etter opplasting i Phuket, kunne vi reise ned og ta henne imot.

Lossingen gikk greit og vi tok en liten stopp i en lokal marina i Rotterdam for en utvendig vask og bunkring av mat og ferskvann før vi seilte vi ut av Rotterdam og kunne sette baugen nordover og den siste etappen på rundt 550nm før vi ville være hjemme i Sandefjord.

En liten stopp og noen timers søvn i en marina ved innseilingen til Amsterdam for bunkring av diesel samt annen klargjøring.


Strålende vær og vi storkoste oss i de lyse sommernettene og kom overraskende greit inn i tur-modus igjen med matlaging, vakter og soving.

Vi hadde en knallseilas nordover langs Hollandkysten og fin bør over Tyskebukta og opp langs vestkysten av Danmark.

Men den siste halvdelen av Skagerak døde vinden helt og det ble motor det siste stykket før vi kl. 02 om natten, tre og et halvt døgn fra vi forlot Rotterdam, kunne fortøye i Sandefjord.



Kilico hadde da vært borte fra Norge i nesten 9 år.

Vi har tilbakelagt ca. 36.000 nautiske mil på egen kjøl pluss noen tusen mil på dekket av et lasteskip.

Vi har besøkt 36 land i 5 verdensdeler i løpet av til sammen ca. fire og et halvt år.

Litt vemodig at eventyret nå er slutt, men vi kan se tilbake på vanvittig mange flotte og unike opplevelser som vi «tar fram fra skuffen» og koser oss med på mørke vinterkvelder. 



Da kan vi mimre om eventyrlige stillehavsatoller, hvaler, haier og lekne sjøløver, tøffe etapper og gleden og spenningen ved å ankomme nye land i nye verdensdeler og bli kjent med nye kulturer. 

Og ikke minst alle de flotte menneskene vi har møtt underveis, både blant langturseilerne og lokalbefolkningene i landene vi har besøkt – et eventyr vi ikke angrer et sekund på at vi satte ut på.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar